Mąka kokosowa: właściwości, zastosowanie, wartości odżywcze

Mąka kokosowa na sklepowych półkach pojawiła się stosunkowo niedawno, jednak w mgnieniu oka zyskała bardzo dużą popularność. Powstaje z kokosowego miąższu jako produkt uboczny podczas produkcji oleju oraz mleka kokosowego, jednak w wyniku tego procesu nie traci żadnych wartości odżywczych i prozdrowotnych właściwości. Po mąkę kokosową sięgają w szczególności osoby odchudzające się, a także diabetycy, ponieważ zawiera niewiele łatwo przyswajalnych węglowodanów, natomiast bogata jest w pełnowartościowe białko i błonnik. Jakie jednak korzyści płyną ze spożywania mąki kokosowej i w jaki sposób można ją wykorzystać w kuchni?

Wartości odżywcze
Mąka kokosowa to nic innego jak wysuszone i zmielone na drobny pył płatki kokosowe pochodzące wprost z wnętrza orzecha kokosowego. W 100 g mąki znajduje się około 330 kcal i pod względem kaloryczności wypada ona dosyć korzystnie na tle pozostałych dostępnych w każdym sklepie mąk. Z uwagi na fakt, iż nie zawiera glutenu, może być z powodzeniem spożywana przez osoby, które nie tolerują tego składnika. W mące kokosowej znajdują się spore ilości błonnika, a także białko, średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe, kwas foliowy, fosfor, potas oraz magnez.

Mąka kokosowa a zdrowie
Mąka kokosowa nie zawiera w swoim składzie glutenu, czyli białka, które u osób chorujących na celiakię wywołuje alergie, dzięki czemu stanowi świetny zamiennik pozostałych rodzajów mąk. Z uwagi na fakt, iż posiada niski indeks glikemiczny, nie powoduje nagłych skoków poziomu cukru we krwi, przez co polecana jest osobom chorującym na cukrzycę. Obecność średniołańcuchowych kwasów tłuszczowych również przyczynia się do utrzymania prawidłowego poziomu glukozy we krwi, jednak kwasy te przyspieszają także metabolizm i wykazują silne działanie przeciwwirusowe i przeciwbakteryjne. Mąka kokosowa to również bogate źródło błonnika, który wymiata z organizmu zbędne produkty przemiany materii, dzięki czemu produkt ten znalazł szerokie zastosowanie w odchudzających dietach. Polecana jest również dzieciom w fazie wzrostu, a także osobom uprawiającym aktywność fizyczną ze względu na sporą zawartość białka stanowiącego najważniejszy budulec kości oraz mięśni. Regularne spożywanie mąki kokosowej pomaga ponadto obniżyć poziom złego cholesterolu we krwi, zmniejsza ryzyko chorób serca i układu krążenia, a także wspomaga spalanie tkanki tłuszczowej, przyczyniając się do redukcji wagi.

Właściwości mąki kokosowej
Mąka kokosowa zarówno fakturą, jak i wyglądem przypomina mąkę pszenną, jednak podczas pieczenia w połączeniu z innymi składnikami (np. ciasta) nie zachowuje się niestety tak samo. Z tego też względu używanie jej zamiennie z mąką pszenną w przepisach, które dotyczą stricte tej drugiej mąki, jest praktycznie niemożliwe. Dlaczego? Winowajcą jest tutaj gluten, a raczej jego brak w mące kokosowej, gdyż składnik ten wpływa na plastyczność ciasta, nadając mu lekką konsystencję. Mąka kokosowa w odróżnieniu od pozostałych mąk pochłania dużo więcej płynów, co jest charakterystyczną cechą błonnika, a jak wiadomo, mąka kokosowa zawiera spore ilości tego składnika. Korzystając zatem z klasycznych przepisów na ciasta, nie można zastąpić mąki pszennej w 100% mąką kokosową, gdyż taki wypiek nie nadawałby się do spożycia. Jedynym wyjściem z sytuacji jest zmieszanie mąki kokosowej z mąką żytnią, pszenną lub owsianą w określonej proporcji, która najlepiej, aby nie przekraczała około 20%.

Zastosowanie mąki kokosowej
Mąka kokosowa z racji tego, iż nie jest zbyt słodka i posiada jedynie lekki posmak i aromat kokosa, może być z powodzeniem wykorzystywana do przygotowywania zarówno wytrawnych dań, jak i słodkich deserów. Mąkę kokosową (w odpowiedniej ilości) można wykorzystać do zagęszczania sosów, smażenia naleśników, wypieku chleba i pizzy, do panierowania ryb i mięs, a także jako składnika ciast i ciasteczek. Z uwagi na sporą chłonność wody podczas przygotowywania deserów należy pamiętać o odpowiedniej proporcji, która powinna wynosić 1:1, czyli np. na 2 łyżki mąki kokosowej należy dodać 2 łyżki wody. Czy można jednak przygotować danie, używając wyłącznie mąki kokosowej? Oczywiście jest to możliwe, jednak należy wtedy dodać jajka, które połączą wszystkie składniki i zapobiegną rozpadowi wypieku.